Lesmateriaal mentale gezondheid jongeren: Het Hoofddossier

Type aanbod

  • Lesmateriaal
  • Scholenprogramma's

Geschikt voor

  • In de docentenkamer
  • In de klas

Thema

  • Burgerschap

 Het Hoofddossier is een baanbrekend initiatief dat jongeren tussen 12 en 18 jaar aanmoedigt om openlijk te praten over hun mentale welzijn. Het Hoofddossier biedt lesmateriaal over mentale gezondheid bij jongeren. Met  interactieve onderwijshulpmiddelen, trainingen voor docenten en hulp bij het inrichten van jongerenpanels. Alles is gericht op het bevorderen van begrip en openheid over dit belangrijke onderwerp.

Aan de slag: Leer en Praat over Mentaal Welzijn

Het Hoofddossier heeft diverse onderdelen: Trainingen voor docenten en jongerenwerkers om blijvende gesprekken over mentaal welzijn te voeren, een jongerenpanel en interactieve dilemma-spellen met bijbehorend lesmateriaal. Hierbij kijken jongeren mee met leeftijdsgenoten die mentale uitdagingen ervaren en maken ze keuzes met betrekking tot hun welzijn. Als docent of jongerenwerker ben je de gespreksleider.

Wij streven ernaar om eventuele taboes te doorbreken, met als doel een aangenaam en begripvol leerklimaat te creëren.

Klik hier en meld je aan

Het Hoofddossier: Lesmateriaal over mentale gezondheid bij jongeren.

Dit levert het op:

  • Groter begrip voor verschillende perspectieven, aannames en de rol van omstanders.
  • Kennis en praktische handvatten voor actie.
  • Bevordering van betrokkenheid op alle niveaus binnen de organisatie.
  • Meer zelfvertrouwen om lastige situaties aan te pakken en moeilijke onderwerpen te bespreken.
  • Bevordering van inclusie en veiligheid op de werkvloer.

Download de handige flyer

Meer interactieve lessen?

Ben je naast lesmateriaal over over mentale gezondheid bij jongeren ook op zoek naar meer digitale games om pesten bespreekbaar te maken? Bekijk ons project VRIEND&VIJAND in de klas eens. Het bestaat uit zes dilemmagames met verschillende thema’s. De games worden begeleid door een mentor of docent. Jongeren vanaf 13 jaar spelen op hun eigen device (telefoon, tablet of laptop) en bepalen zo het verloop. Door de games, confrontaties en gesprekken worden jongeren zich bewust van hun denkbeelden, houding en gedrag en de consequenties hiervan.

De digitale spellen zijn geschikt voor alle onderwijsniveaus (vmbo, havo, vwo en mbo).

Om de games zo goed mogelijk in te te zetten bestaat VRIEND&VIJAND In de klas verder uit een startbijeenkomst, creatief en interactief lesmateriaal, een schoolscan en een werksessie voor leerlingen en een interactieve studiedag voor docenten.

Wil je meer weten over VRIEND&VIJAND in de klas, neem dan

een kijkje op onze projectwebsite.

Leer Sophia beter kennen

Sophia Hansen

Projectmedewerker Onderwijs

Meer informatie ontvangen over de trainingen, lesmateriaal en de lancering? Neem vrijblijvend contact met Sophia.

Of bekijk de rest van ons team