
De Nieuwsmaker: de beïnvloeding van media
Met de nieuwsmaker stimuleer je creatief denken in de klas en duiken je leerlingen in de wereld van framing.
Met Code MBO leren jouw vo-leerlingen en mbo-studenten kritisch nadenken, open staan voor andere ideeën en zichzelf goed duidelijk te maken. Zo maken ze zich klaar voor de toekomst. En dat gebeurt op een hele bijzonder manier.
Het is aan de studenten en leerlingen hun droomplaneet te bouwen. Dit doen ze door met elkaar in gesprek te gaan, hun perspectieven te verbreden en kritische, betrokken burgers te worden. De reeks stelt studenten in staat om niet alleen hun eigen kijk op de wereld te onderzoeken, maar ook die van anderen te ontdekken. Zo maak jij jouw studenten kritische burgers.
“Tijdens de lessen zag ik opeens een heel andere kant van de studenten in hoe ze samenwerkten en met elkaar omgingen”
De student reist in Code MBO zes verschillende stations (lessen) af met als doel hun eigen droomplaneet te maken:
Verhaalstenen: Studenten leren elkaar beter kennen door verhalen te delen met behulp van digitale dobbelstenen, ‘verhaalstenen’.
Diermocratie: In een serious game ervaren studenten verschillende perspectieven en leren ze open te staan voor andere standpunten.
Nieuwsmaker: Studenten maken nieuwsitems, voor en tegen een discussie, om de invloed van media en bewuste keuzes te begrijpen.
Fruitmachine: Creatief denken wordt gestimuleerd door het oplossen van onconventionele vraagstukken.
Vraagstuk oplossen: Studenten onderzoeken beroepsgerichte vraagstukken en ethische dilemma’s, waarbij ze verschillende perspectieven overwegen.
Epic Planet: Hier vieren studenten successen en leren ze samenwerken en verschillen overbruggen. Een integraal onderdeel van burgerschap.
Diederik Wismans
Projectleider Onderwijs
Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over Code MBO