VR-workshop inclusie en uitsluiting – Met Andere Ogen (onderwijs)
Met andere ogen is een VR-beleving over uitsluiting en racisme die je kennis laat maken met nieuwe ervaringen en perspectieven van anderen.
Geeft aandacht aan mediawijsheid in de klas. In een tijdperk van informatieovervloed zijn jongeren vaak onvoldoende uitgerust om kritisch met nieuws en informatie om te gaan. Jij merkt botsingen in jouw klas over verschillende waarheden. Meningen worden als feiten gezien en andersom. Dit zorgt voor verwarring en verdeling. Tijd voor mediawijsheid.
In ‘De Nieuwsmaker’ zijn jouw leerlingen de makers van nieuws. De klas leert over framing en media door zelf een belangrijk onderwerp uit de maatschappij te kiezen. De ene helft van de klas maakt namelijk een nieuwsbericht met een positieve insteek, terwijl de andere helft het juist negatief belicht. Wie van de teams maakt het meest overtuigende nieuws item van de klas?
Vervolgens bespreek je met jouw leerlingen hoe media invloed uitoefenen en bepaalde keuzes maken, en hoe dit onze kijk op dingen verandert. Doordat ze door de ogen van de media kijken, wordt het een leerzame ervaring.
Deze vorm van mediawijsheid in de klas is op maat te maken op thema en doelgroep. En zowel als les of als workshop in te zetten. Leerlingen krijgen de kans om hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en kritisch na te denken over de informatie die ze consumeren. Door actief deel te nemen aan het creëren van nieuws leren ze de kracht van framing en media manipulatie herkennen. Het bevordert niet alleen hun mediawijsheid maar ook hun begrip van de complexiteit van berichtgeving. Deze ervaring biedt een waardevolle basis voor een kritische benadering van nieuws en media in de toekomst.
Diederik Wismans
Projectleider Onderwijs
Meer informatie ontvangen? Neem vrijblijvend contact op met Diederik.