De Nieuwsmaker: mediawijsheid in de klas

Type aanbod

  • Workshops en trainingen

Geschikt voor

  • In de klas

Thema

  • Burgerschap
  • Sociale veiligheid en solidariteit

Geeft aandacht aan mediawijsheid in de klas. In een tijdperk van informatieovervloed zijn jongeren vaak onvoldoende uitgerust om kritisch met nieuws en informatie om te gaan. Jij merkt botsingen in jouw klas over verschillende waarheden. Meningen worden als  feiten gezien en andersom. Dit zorgt voor verwarring en verdeling. Tijd voor mediawijsheid.

Aan de slag: Bewustwording van media invloed

In ‘De Nieuwsmaker’ zijn jouw leerlingen de makers van nieuws. De klas leert over framing en media door zelf een belangrijk onderwerp uit de maatschappij te kiezen. De ene helft van de klas maakt namelijk een nieuwsbericht met een positieve insteek, terwijl de andere helft het juist negatief belicht. Wie van de teams maakt het meest overtuigende nieuws item van de klas?

Vervolgens bespreek je met jouw leerlingen hoe media invloed uitoefenen en bepaalde keuzes maken, en hoe dit onze kijk op dingen verandert. Doordat ze door de ogen van de media kijken, wordt het een leerzame ervaring.

Deze vorm van mediawijsheid in de klas is op maat te maken op thema en doelgroep. En zowel als les of als workshop in te zetten. Leerlingen krijgen de kans om hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en kritisch na te denken over de informatie die ze consumeren. Door actief deel te nemen aan het creëren van nieuws leren ze de kracht van framing en media manipulatie herkennen. Het bevordert niet alleen hun mediawijsheid maar ook hun begrip van de complexiteit van berichtgeving. Deze ervaring biedt een waardevolle basis voor een kritische benadering van nieuws en media in de toekomst.

Meer weten over framing? Lees het hier.

Dit levert het op:

  • Begrip van framing in nieuwsberichten
  • Verbetering van kritisch denken en waarnemen
  • Herkenning van de invloed van sociale bubbels en eerste indrukken
  • Oefenen in argumentatie, zelfs als je het er niet mee eens bent
  • Reflectie op de vraag: ‘Wat is waarheid?’
Burgerschap onderwijs: jouw leerlingen maatschappij experts met Code MBO | Critical Mass

Dit project is onderdeel van Code MBO

Code MBO
Leer Diederik beter kennen

Diederik Wismans

Projectleider Onderwijs

 Meer informatie ontvangen? Neem vrijblijvend contact op met Diederik.

Of bekijk de rest van ons team