VR-workshop inclusie en uitsluiting – Met Andere Ogen (onderwijs)
Met andere ogen is een VR-beleving over uitsluiting en racisme die je kennis laat maken met nieuwe ervaringen en perspectieven van anderen.
Geef aandacht aan mediawijsheid in de klas! We leven in een tijdperk van informatie overvloed, maar hoe bepaal je wat echt en nep is? Herkent jouw klas nepnieuws of framing en weten zij hoe je nieuwsberichten kan inzetten om overtuigende argumenten te komen? Zorgt dit soms voor polarisatie en verdeling? Ga hiermee aan de slag met De Nieuwsmaker.
Met ‘De Nieuwsmaker’ maken leerlingen hun eigen nieuwsbericht. De klas leert over framing en media door uit belangrijke maatschappelijke onderwerpen te kiezen. De klas wordt in tweeën gedeeld en groepen gedeeld, de nieuwsmaker bepaalt zelf welke groepen voor of tegen de stelling zijn. Alle leerlingen krijgen dezelfde beelden maar moeten het zo framen naar hun eigen waarheid. Wie van de teams maakt het meest overtuigende item?
Vervolgens bespreek je met jouw leerlingen hoe media invloed uitoefenen en bepaalde keuzes maken, en hoe dit onze kijk op dingen verandert. Zo nodig je uit tot kritisch nadenken over social media bubbels en framing in het nieuws.
Leerlingen krijgen de kans om hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en kritisch na te denken over de informatie die ze consumeren. Door actief deel te nemen aan het creëren van nieuws leren ze de kracht van framing en media manipulatie herkennen. Het bevordert niet alleen hun mediawijsheid maar ook hun begrip van de complexiteit van berichtgeving. Deze ervaring biedt een waardevolle basis voor een kritische benadering van nieuws en media in de toekomst.
Diederik Wismans
Programma Manager Onderwijs
Meer informatie ontvangen? Neem contact op met Diederik.