Heb je het gevoel dat sommige studenten in deze tijd wel érg snel een standpunt innemen en uiten ze deze ongenuanceerd? Zorgen deze stellige opmerkingen soms voor onrust in de klas? Wil je weten hoe om te gaan met wij-zij-denken? In onze training oefen je met een trainingsacteur met praktische gesprekstechnieken, zoals het ‘begrenzen en uitnodigen’-model van Leon Meijs. Je krijgt hierdoor handvatten om constructief om te gaan met polarisatie. Na deze training voelen je leerlingen zich meer gehoord en je bent beter voorbereid op stellige opmerkingen.
Aan de slag: Docententraining
Omgaan met polarisatie en wij-zij-denken in de klas? Ontdek hoe je gevoelige maatschappelijke onderwerpen structureel bespreekbaar maakt en een veilig klassenklimaat creëert. Tijdens de training maken we onder andere gebruik van het Polarisatiemodel (Bart Brandsma) en Begrenzen en Uitnodigen (Leon Meijs). We laten zien hoe je deze modellen kunt inzetten in je eigen lespraktijk.
Oefenen met een trainingsacteur
Samen met een trainingsacteur oefen je met verschillende methoden om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Variërend van omgaan met extreme meningen over vluchtelingen, islamofobie en homoseksualiteit tot de uitdagingen die komen met leerlingen die overtuigd zijn van complot-denken en ‘fakenews’.
Dit levert het op
- Manieren om makkelijker te praten over moeilijke onderwerpen, en rekening houden met wat wel en niet kan.
- Leren over verschillende rollen in een gesprek en kunnen wisselen tussen die rollen.
- Meer zelfvertrouwen krijgen om lastige onderwerpen te bespreken in plaats van ze uit de weg te gaan.
- Handige methodes om meteen te gebruiken in gesprekken, zodat iedereen mee kan doen en de klas een veilige plek blijft voor iedereen.