Elke dag hoor je erover in het nieuws: oorlog. Veel kinderen hebben ermee te maken, of zijn ervoor op de vlucht. Toch is het voor veel Nederlandse kinderen maar moeilijk voor te stellen hoe het is om op te leven in oorlogsgebied. Wij leven al 75 jaar in vrede. In de interactieve, multimediale tentoonstelling ‘Kind onder Vuur: Oorlog en Vrijheid’, ervaren leerlingen hoe het is om op te groeien in oorlogssituaties.
Dit project is uitgevoerd in opdracht van:
Kind onder vuur: oorlog en vrijheid
In de interactieve, multimediale tentoonstelling ‘Kind onder vuur: oorlog en vrijheid’ ontdekken bezoekers hoe het is om op te groeien in een oorlogssituatie. De tentoonstelling is speciaal ontwikkeld voor schoolklassen met kinderen van 10-13 jaar oud, maar is ook interessant voor losse bezoekers van alle leeftijden.
De expositie vertelt de verhalen van Hans, Helma, Angie en Otim. Hans is met zijn familie opgepakt door de Nazi’s en gevangen genomen in Kamp Vught. Helma moest vluchten omdat in Syrië de raketten ’s nachts boven haar huis vlogen. Angie verloor haar been toen ze op een landmijn stapte in Colombia. En Otim heeft in Oeganda als kindsoldaat jarenlang door de jungle getrokken. Hoe dat voor hen was – en hoe het nu met ze gaat – is te ervaren in deze tentoonstelling middels educatieve maar spannende video’s, actieve spellen, en persoonlijke dilemma’s.
Wat levert het op?
- Het stimuleert meer begrip voor leeftijdsgenoten in oorlogsgebieden
- Faciliteert uitwisseling tussen leerlingen
- Spoort leerligen aan om met elkaar en elkaars achtergrond kennis te maken
Kind onder vuur is een doe-expositie. Je kan de oorlog zowat aan den lijve ervaren.- Jeroen van den Eijnde, Directeur NM Kamp Vught
Uitgevoerde onderdelen
Critical Mass was binnen dit project verantwoordelijk voor de gehele ontwikkeling, van conceptontwikkeling tot realisatie. In samenwerking met grafisch vormgevers, ruimtelijk vormgevers, filmmakers, animatoren, technici en tentoonstellingsbouwers hebben we de volgende onderdelen ontwikkeld:
- Spannende tentoonstelling met interactieve video’s en multimediale spellen.
- Opdrachtenboekje met opdrachten en vragen die leerlingen aan het denken zetten over hun eigen leven.
- Introductievideo waarin gewapend conflict en het belang van het humanitair oorlogsrecht op een herkenbare manier aan kinderen wordt uitgelegd.
- Introductiespel waarbij leerlingen kennismaken met conflicten over de hele wereld.